Categories:

    Bersihkanlah Hati


    Didalam tubuh manusia terdapat segumpal darah iaitu hati. Apabila hati itu baik, maka baiklah keseluruhannya, dan sebaliknya apabila hatinya jahat, maka jahatlah keseluruhannya.

    Hati adalah penentu kualiti diri seseorang. Oleh kerana itu, bagi memperbaiki manusia secara keseluruhan terletak pada keberkesanan kebaikan hatinya. Pembinaan dan pendidikan diri manusia tidak beerti apabila tidak diikuti dengan pembinaan hati. Keberkesanan pembinaan kualiti diri manusia bergantung pada kejayaan pembinaan hati seseorang itu. Tidak ada maknanya sekira dikurniakan tubuh badan yang sihat tetapi tidak pada hatinya.

    Segala apa yang kita lakukan adalah terletak pada niat dan hati. Apabila niatnya ikhlas hanya kerana Allah semata-mata, amalannya adalah tinggi nilainya. Sebaliknya jika niat itu lari dan hanya inginkan pujian semata dari orang dan bukannya kerana ingin mendapat keredaan Tuhan, maka amalannya adalah tidak bernilai sama sekali. Ketahuilah bahawa niat yang baik terletak pada hati kerana hati yang bersih menghasilkan niat yang ikhlas. Daripada niat yang ikhlas melahirkan kekuatan yang begitu besar.

    Hati adalah tempat tersimpannya iman. Apabila hati kita bersih, pasti iman dapat kekal didalamnya. Keimanan tidak dapat bertahan lama dan tidak hadir pada hati yang kotor. Keimanan hanya kekal pada hati yang bersih. Berusahalah membersihkan hati dengan berzikir, merenung dan mengkaji tanda-tanda kekuasaan Allah dalam setiap perkara. Latihlah hati menerima dan menterjemah hikmah daripada setiap sesuatu kejadian dikeliling kita kerana hanya dengan ini hati akan sentiasa hidup dan bebas daripada segala penyakit hati.




    2 Responses

    1. 'DEMI KEBENARAN ALLAH YANG SEBENAR-BENARNYA,daku memohon keizinan dariMU MAHA PENCIPTA untuk melayari ' wafatabadi.blogspot.com ' daku pohon dengan sebenar-benar permohonan agar daku dapat berfikir dengan fikiranMU,bersamaMU..Syukur Terimakasih yaALLAH dengan nikmat jasad&nyawa ini..Sejahtera DIRIMU yaALLAH..' sdr2 yg dkasihi smua,semestinya kita insan yg mcari KEBENARAN YANG SEBENAR-BENARNYA.luangkanlah masa kita untuk melayari blog ini krn ssungguhny kita smua sudah ksuntukan masa,PCAYALAH!!Salam kasihsayang..adam7

    2. 'DEMI KEBENARAN ALLAH YANG SEBENAR-BENARNYA,daku memohon keizinan dariMU MAHA PENCIPTA untuk melayari ' wafatabadi.blogspot.com ' daku pohon dengan sebenar-benar permohonan agar daku dapat berfikir dengan fikiranMU,bersamaMU..Syukur Terimakasih yaALLAH dengan nikmat jasad&nyawa ini..Sejahtera DIRIMU yaALLAH..' sdr2 yg dkasihi smua,semestinya kita insan yg mcari KEBENARAN YANG SEBENAR-BENARNYA.luangkanlah masa kita untuk melayari blog ini krn ssungguhny kita smua sudah ksuntukan masa,PCAYALAH!!Salam kasihsayang..adam7